Med znake motnje pozornosti s hiperaktivnostjo pri otrocih (ADHD), ki jo zdravniki opredeljujejo kot hiperkinetično motnjo (HKM), je lahko vključenih več dejavnikov, za katere ni nujno, da so med seboj povezani.
Spremembe na nevrološko-biokemičnem področju kot posledice različnih dejavnikov, od genetskih do okoljskih, se kažejo pri otroku z ADHD predvsem kot:
- impulzivno vedenje,
- težko prilagajanje, sledenje navodilom,
- nezmožnost mirnega sedenja in pozornega poslušanja, npr. v šoli,
- pomanjkanje vztrajnosti za dokončanje dela, igre,
- pogosto pozabljanje osebnih stvari.
Največja težava otrok z ADHD je navezovanje novih stikov in ohranjanje prijateljstev. Hiperaktivni in nemirni otroci pogosto odreagirajo napačno ter se zaradi nesprejetosti neprimerno, celo agresivno vedejo do sovrstnikov.
ADHD oz. HKM je motnja, ki jo prepoznavajo in zdravijo zdravniki. Zdravljenje vključuje tako vedenjsko terapijo kot tudi, če je seveda potrebno, zdravljenje z zdravili. Poraba zdravil, ki so namenjena temu, se je v zadnjih dveh desetletjih zelo povečala.
Starši pri vsakem otroku občasno opažajo odklone od želenega in sprejemljivega vedenja. V očeh drugih ljudi je tak otrok pogosto nevzgojen, razvajen, celo pobalinski. Starši pa slabi starši, ki ne znajo postaviti jasnih mej.
Le strokovnjaki, kot so pedopsihiatri in klinični psihologi, lahko motnjo prepoznajo ter ustrezno zdravijo. S tem je otroku omogočena celostna obravnava, da zadovoljivo obvlada vsakodnevne aktivnosti in delo v šoli. Neprepoznana in nezdravljena motnja lahko vodi v slabo samopodobo, depresijo ter socialno izločenost. Nekatere raziskave sicer kažejo tudi na vpliv sodobne predelane prehrane, s preveliko vsebnostjo nezdravih maščob, enostavnih sladkorjev in različnih dodatkov, na izraženost znakov ADHD. Otroci z ADHD naj bi bili bolj občutljivi na določena živila kot ostali otroci.
Z vedenjsko terapijo spreminjamo vzorce vedenja:
- organiziramo domače in šolsko okolje, npr. z urniki, rutino, izogibanjem raznim motnjam,
- dajemo jasna in kratka navodila,
- vzpostavimo sistem discipliniranja, ki dosledno nagrajuje ustrezno vedenje, neprimernemu pa sledijo negativne posledice.