Telefarmacija - svetovanje magistra farmacije na daljavo
Strokovna ekipa Lekarne Ljubljana bo zelo kmalu dobila novo sodelavko. Njeno ime je Živa. Priimka nima, njen domači naslov pa bo spletna stran www.lekarnaljubljana.si. Živa je namrec virtualna asistentka. Njeno poslanstvo je pacientom nuditi pomoč pri naročanju na lekarniške storitve in nuditi informacije o zdravljenju z zdravili. Živo predstavlja strokovna vodja Lekarne Ljubljana, mag. Mateja Praprotnik, mag. farm.
Kdo ali kaj tocno je Živa?
Živa je novodobna sodelavka – pogovorni robot, ki nam bo v pomoč pri administrativnem delu. Gre za umetno inteligenco, ki je sposobna pisne komunikacije v naravnem jeziku.
Je torej predstavnica informacijskokomunikacijske tehnologije. Ta je imela v času nedavne epidemije izjemno pomembno vlogo, saj nam je pomagala vzdrževati pomembne družbene stike ter delo in izobraževanje na daljavo. Ste se zato odločili za Živo?
Z razvojem pametne rešitve, ki bi nam omogočila lažje in ucinkovitejše komuniciranje z našimi pacienti in strankami, smo začeli že pred približno letom dni. Res je, da so pretekli meseci pospešili aktivnosti na projektu Živa. Oseb, ki so se na nas z različnimi vprašanji in skrbmi obračale prek telefona ali e-pošte, je bilo veliko, in s sodelavci smo porabili veliko časa, da smo jih lahko tudi na daljavo oskrbeli z nasveti. Z aplikacijo Živa orjemo ledino, saj smo prvi med slovenskimi izvajalci lekarniške dejavnosti, ki bomo svojim strankam ponudili dodaten način in možnost komuniciranja z nami, in veseli nas, da bomo lahko z njo pomagali še širšemu krogu pacientov.
Bomo povprečni poznavalci sodobne tehnologije znali uporabljati te vrste komuniciranja? Včasih se ustrašimo stvari, ki jih ne poznamo in ne znamo obvladovati …
Uporaba virtualne asistentke Žive je preprosta in tudi računalniško manj vešči uporabniki jo bodo hitro usvojili. Ravno preprostost in intuitivna uporabniška izkušnja sta bila naša glavna cilja – Živo bi namrec radi približali tudi starejši populaciji, ki je morda manj vajena novih tehnologij, in jo s tem oskrbeli s potrebnimi informacijami o zdravilih, če zaradi svojega zdravstvenega stanja lekarne ne more obiskati. To ne velja le za obdobja epidemije, temveč je pomembna pridobitev tudi sicer, in za vse tiste, ki živijo na geografskih območjih, kjer lekarn ni v neposredni bližini. Takrat je virtualni stik z magistrom farmacije še toliko bolj dragocen.
Kako pa bo videti ta virtualni stik?
V obliki videokonference. Pacient in magister farmacije bosta ob dogovorjenem času vzpostavila stik prek izbrane aplikacije ter s pomočjo slike in zvoka izmenjala informacije. Komunikacija je možna s pomočjo razlicnih naprav, od stacionarnih računalnikov prek prenosnih in tabličnih računalnikov do pametnih telefonov. Edini pogoj je, da ima naprava dostop do kamere, mikrofona in zvočnika.
Podobno kot so v času epidemije koronavirusa šolarji prek različnih aplikacij spremljali pouk na daljavo? Podobno. Naša Živa bo delovala na aplikaciji Microsoft Teams.
Ena od večjih skrbi, ki jo imamo uporabniki v zvezi s spletnim komuniciranjem, je varnost naših osebnih podatkov in podatkov o našem zdravstvenem stanju. Kako bo aplikacija Živa preprečila tveganje za varnost in celovitost tovrstnih občutljivih podatkov?
Aplikacijo bodo lahko uporabljali le registrirani uporabniki. Proces registracije s preverjenimi vhodnimi podatki nam bo namreč omogočal transparentno in varno komuniciranje s pacienti, mi pa seveda zagotavljamo varnost podatkov skladno z zahtevami zakonodaje. Prav tako aplikacija zagotavlja varno komunikacijo.
Kakšne vrste informacij bodo na ta način dostopne pacientom?
Na začetku bo Živa pacientom omogočala naročanje na telefarmacevtsko svetovanje. Pacienti se bodo lahko pogovarjali z magistrom farmacije o težavah in skrbeh, povezanih s svojim zdravjem, o zdravljenju z zdravili, se posvetovali z njim o pravilni uporabi zdravil in prehranskih dopolnil, ki jih jemljejo, morebitnih neželenih učinkih zdravil, ki jih opažajo ali medsebojnem učinkovanju več različnih zdravil, tako kot med obiskom v lekarni. Pacient bo, če bo želel, ob naročanju na telefarmacevtsko svetovanje, na kratko opisal, o čem bi se rad posvetoval z magistrom farmacije. Med samim srečanjem na spletu pa se bo skušalo najti prave rešitve in nasvete ter z njimi opolnomočiti pacienta za pravilno uporabo zdravil ter ravnanje, ki bo pripomoglo k izboljšanju njegove z zdravjem povezane kakovosti življenja.
Sliši se nadvse koristno tudi za redno spremljanje stanja kroničnih bolnikov.
Tudi, seveda. Podatki iz Nemčije kažejo, da uporaba telezdravstvenih storitev prepreči desetino smrti kot posledice kroničnih obolenj. Telefarmacija se zaradi razlike v naravi dela s tem sicer ne more povsem enačiti, lahko pa nasvet magistra farmacije prispeva k preprečevanju nastanka in poslabšanja kroničnih nenalezljivih bolezni ali k preprečevanju poslabšanja zdravstvenega stanja pacienta. Pacienti s kroničnimi nenalezljivimi boleznimi pogosto istočasno uporabljajo več zdravil, kar je pogosto povezano tudi z neželenimi učinki zdravil, in nasvet magistra farmacije o pravilni in učinkoviti rabi zdravil je v teh primerih nepogrešljiv.
Omenili ste Nemčijo. Kako pa je po vašem mnenju urejeno stanje telezdravstvenih storitev v Sloveniji?
V primeru epidemije COVID-19 se je skoraj čez noč razvil projekt spremljanja bolezenskih znakov pri okuženih z virusom na daljavo in zagotovo preprečil marsikateri zaplet ali celo smrt. V sistemu eZdravja se izvajata storitvi teleradiologije in telekapi. Nedavno pa so bili predstavljeni tudi rezultati pilotnega projekta s področja telemedicine za spremljanje bolnikov z nekaterimi kroničnimi boleznimi . Po koncu izrednih razmer bo razvoj tovrstnih e-storitev oz. digitalizacije zdravstvene oskrbe zagotovo eksponentno pospešen, saj dokazano in preverjeno prinaša izjemne prednosti.
Nam lahko za lažjo predstavo opišete primere uporabe aplikacije Živa?
Poleg naročanja na telefarmacevtsko svetovanje bo virtualna asistentka Živa v prihodnje strankam omogočala naročanje na storitve svetovanja in meritve v izbrani enoti Lekarne Ljubljana. Po registraciji bo pacient s klikom lahko izbral želeno lekarniško storitev, ki ga zanima, ali opisal, kakšen posvet potrebuje. Virtualna asistentka mu bo ponudila termine svetovanj in lokacije lekarn, kjer se svetovanja izvajajo. Pacient bo s pomočjo Žive lahko preveril, na katera svetovanja je naročen, ter spreminjal termine ali jih po potrebi tudi odpovedal. Živa bo pacientu en dan pred dogovorjenim terminom poslala opomnik. Na primer, če se bo pacient želel naročiti na svetovanje pri venskem popuščanju, bo Živa ponudila vse lekarne v njegovi bližini, kjer je razpisan termin svetovanja, tako da bo pacient lahko izbral termin in lokacijo, ki mu najbolj ustreza.
Bodo svetovanja na daljavo oz. uporaba aplikacije Živa brezplačna?
Da, vsa svetovanja na daljavo bodo brezplačna.
Poslanstvo farmacevtov kot kvalificiranih zdravstvenih delavcev je ob strokovnem svetovanju zagotavljati kakovostno, učinkovito in neprekinjeno preskrbo z zdravili ter izdelki in storitvami za ohranjanje zdravja in dobrega počutja. Z virtualno asistentko Živo boste mnogim še dodatno povečali dostopnost do lekarniških storitev. Pacienti se tega gotovo zavedajo in to cenijo.
Pacienti že danes prevzemajo aktivno vlogo v zdravljenju in s tem prevzemajo tudi odgovornost za svoje zdravje. Magister farmacije v lekarni je najlažje dostopen zdravstveni delavec, njegovo vlogo v zdravstvenem sistemu pacienti prepoznavajo in se vedno pogosteje k nam zatečejo po nasvet in pomoč. To nam veliko pomeni. Verjamemo, da bo Živa v pomoč pri informiranju pacientov, sama storitev telefarmacije pa bo vsem tistim, ki ne morejo priti do svoje lekarne, omogočila lažje komuniciranje z magistrom farmacije in kakovostnejšo obravnavo na daljavo.