Delo v lekarni se spreminja, saj se lekarne prilagajamo izzivom sodobnega časa in se hkrati trudimo izkoristiti možnosti, ki nam jih ponuja tehnološki razvoj. Naše delo je med epidemijo covida-19 postalo še toliko zahtevnejše, saj smo bili poleg izdaje potrdil o cepljenju in prebolelosti ter izdaje testov za samotestiranje pogosto prvi zdravstveni delavci, na katere so se lahko pacienti obrnili. Med epidemijo smo našim uporabnikom poleg že obstoječih kognitivnih lekarniških storitev ponudili še nove, dodatne storitve, s katerimi smo jim olajšali dostop do zdravil in medicinskih pripomočkov ter strokovnih nasvetov magistrov farmacije v lekarni. Cilj našega dela je opolnomočiti pacienta za zdravljenje z zdravili in mu olajšati jemanje zdravil ter poskrbeti za zdravje pacientov in z zdravjem povezano kakovost življenja.
Od septembra 2021 imajo pacienti s kronično odpovedjo prebavil olajšan dostop do parenteralne prehrane v domačem okolju, saj lahko predpisana hranila in medicinske pripomočke prevzamejo v svoji lekarni. Kronično odpoved prebavil lahko povzročijo pridobljene in prirojene bolezni prebavil ali sistemska bolezenska stanja, na primer rakava obolenja. Taki bolniki potrebujejo doživljenjsko parenteralno prehrano (prehranska podpora, pri kateri se hranila dovajajo neposredno v veno). Slednja se lahko izvaja tudi na domu, če so pacienti in/ali njihovi skrbniki primerno usposobljeni.
V letu 2022 se je spremenil tudi način izdaje medicinskih pripomočkov za oskrbo urinske inkontinence v breme obveznega zdravstvenega zavarovanja. Pred spremembo je zdravnik določil, kateri pripomoček pripada posameznemu pacientu. Po novem, po spremembi, pa zdravnik opredeli skupino pripomočkov, ki jih pacient potrebuje, in določi število kosov, ki jih pacient prejme, ter obdobje predpisa, pacient pa sam s pomočjo farmacevta v lekarni izbere vrsto medicinskega pripomočka oziroma več vrst pripomočkov, ki jih potrebuje.
- Z razvojem telefarmacije smo želeli povečati dostopnost nasvetov magistrov farmacije o pravilni uporabi zdravil in drugih informacij, povezanih z zdravili in zdravjem. Gre za svetovanje na daljavo s pomočjo sodobnih telekomunikacijskih tehnologij, namenjeno posameznikom, ki potrebujejo nasvet magistra farmacije in zaradi različnih razlogov ne morejo obiskati lekarne. Velika potreba po komuniciranju na daljavo se je pokazala posebej v času epidemije covida-19.
- Zaradi lažje uporabe predpisanih zdravil lahko pacientova zdravila spravimo v priročen vsebnik, ki vsebuje zdravila za obdobje enega tedna. Zdravila so v vsebniku razporejena smiselno, tako da je omogočeno preprosto jemanje in zagotovljena pravilna uporaba zdravil. Razdelitev zdravil v vsebnik ima številne prednosti, saj olajša jemanje zdravil, zagotavlja pravilno in dosledno uporabo ter slednjo tudi poenostavi in optimizira. Vsebnik je hkrati opomnik, da je treba vzeti zdravila, poleg tega pa tudi opomnik, da ste določena zdravila že vzeli. Vsebnik je še posebej priročen za vse tiste, ki pripravljajo zdravila za svojce in skrbijo, da jih slednji jemljejo redno in pravilno.
- Z osebno kartico zdravil želimo pacientom in njihovim svojcem omogočiti, da imajo vse najpomembnejše informacije o njihovih zdravilih zbrane na enem mestu, saj slednje olajša jemanje zdravil in hkrati preprečuje napake pri njihovi uporabi. Gre za sistematičen in pregleden seznam pacientovih zdravil. Vsebuje tudi čas odmerjanja zdravila (zjutraj, opoldne ali zvečer), odmerek, ki ga morate vzeti (1 tableta ali 2 vpiha), in informacijo o tem, kako pravilno uporabiti zdravila (pred ali po jedi). Osebna kartica zdravil je pomemben vir informacij o zdravilih tako za samega uporabnika kot tudi svojce in zdravnike.
- Pregled uporabe zdravil je namenjen vsem pacientom, največ koristi pa imajo pacienti, ki se zdravijo zaradi kroničnih nenalezljivih bolezni s petimi ali več zdravili, ter pacienti po odpustu iz bolnišnice, pri katerih se terapija spreminja. Med pregledom porabe zdravil bo magister farmacije preveril morebitno prisotnost neželenih učinkov zaradi uporabe zdravil ter svetoval ukrepe za njihovo lajšanje. Razložil vam bo tudi pomen zdravljenja in tveganje ob morebitni neuporabi zdravil. Med pogovorom boste prav tako prejeli nasvete o pravilnem načinu uporabe zdravil, na primer katera zdravila morate vzeti z obrokom, kateri čas dneva je najprimernejši za jemanje posameznih zdravil ter kako pravilno uporabljati zdravilne obliže, pršila, pršilnike in druge za uporabo kompleksne oblike zdravil.
- Ker je preprečevanje in pravočasno odkrivanje bolezni prav tako pomembno kot pravilna uporaba zdravil, se v lekarnah izvaja svetovanje o zdravem življenjskem slogu. Obiskovalcem svetujemo, kako naj spremenijo življenjske navade za izboljšanje svojega zdravja. Pri nas dobijo navodila o pravilnem in strukturiranem izvajanju meritev v domačem okolju, izvajamo tudi presejalne vprašalnike, ki z določeno verjetnostjo napovedujejo potek bolezni, npr. za sladkorno bolezen, ter opravljamo različne meritve, npr. krvnega tlaka, krvnega sladkorja itd. V zadnjem letu smo poleg svetovanj ob meritvah krvnega tlaka, krvnega sladkorja, holesterola in venskega pretoka ter svetovanja o negi kože, povečani prostati in osteoporozi pričeli izvajati tudi svetovanje o demenci.