Lekarniška dejavnost je že od prvega vala epidemije bolezni covid-19 naprej ena tistih, ki ostaja na razpolago svojim uporabnikom vsak dan. A da preskrba z zdravili in svetovanje glede njihove uporabe lahko potekata nemoteno, je bilo v zelo kratkem času potrebnih veliko prilagoditev in inovativnih pristopov. O izzivih, pred katere nas je čez noč postavil novi koronavirus, je tokrat spregovoril direktor Lekarne Ljubljana, dr. Marjan Sedej.
Gospod Sedej, medtem ko mnogi svoje delo lahko opravljajo od doma, lekarniški strokovni delavci ostajajo v lekarnah in s tem zagotavljajo dostopnost zdravil in strokovnih nasvetov. Ste imeli z zagotavljanjem varnosti vaših zaposlenih kakšne težave?
Če pogledam nazaj na prvi val epidemije, s strani države ni bilo zagotovljene nobene zaščitne opreme za sodelavce v lekarnah in ob pomanjkanju zaščitnih mask in sredstev na trgu smo se morali znajti sami in sodelavce ustrezno zaščititi. V vseh enotah smo postavili zaščitne pregrade na izdajnih mestih in zagotovili osebno varovalno opremo. V našem Galenskem laboratoriju smo tudi povečali proizvodnjo antiseptika za razkuževanje rok in delovnih površin. V drugem valu epidemije je zaščitne opreme dovolj. Ob upoštevanju vseh ukrepov in priporočil pristojnih inštitucij so naši sodelavci in uporabniki naših storitev dobro zaščiteni pred morebitno okužbo z novim koronavirusom.
V teh izrednih časih je znanje farmacevtov še posebno dragoceno. Je vaša ekipa po nekaj mesecih dela pod ekstremnimi pogoji izčrpana? Menite, da je njihova vloga v zdravstvenem sistemu na področju zagotavljanja javnega zdravja dovolj prepoznana in cenjena?
Lekarniški strokovni delavci so zdravstveni delavci in tako enako pomembni kot npr. zdravniki ali medicinske sestre. So najbolj dostopni zdravstveni delavci, kar se je pokazalo tudi v času epidemije. Medtem ko pacienti do zdravnikov v zdravstvenih domovih in bolnišnicah zelo težko pridejo, so jim farmacevti v lekarnah vedno na voljo. V prvih bojnih vrstah se trudijo pomagati vsem, ki potrebujejo zdravilo ali strokovni nasvet. Zaradi vse večjega splošnega nezadovoljstva in napetosti med ljudmi so zagotovo še pod večjim stresom, a kljub temu srčno in nesebično vztrajajo v skrbi za sočloveka. Žal pa ustrezne potrditve njihovega dela ali izraza hvaležnosti s strani države ni. Vloga strokovnih delavcev v lekarnah ni bila nikoli javno poudarjena. Nad takšnim odnosom sem zelo razočaran. Sem pa prejel številne pohvale s strani uporabnikov, ki so izpostavili izjemno strokoven in prijazen odnos v teh težkih razmerah. Zato sem na vse sodelavke in sodelavce neizmerno ponosen in jim iz srca hvaležen.
Imate kar 52 lekarniških enot. Sploh v manjših je verjetno prihajalo do težav z zagotavljanjem kadra zaradi manjšega števila zaposlenih v primeru, če so zboleli, bili v karanteni ali iz kakršnega koli drugega razloga niso mogli v službo. Kako ste to reševali oz. še rešujete?
Zaradi vseh sprejetih ukrepov, ustreznega kadrovskega upravljanja in upravljanja drugih podpornih procesov, predvsem pa zaradi požrtvovalnosti, discipline in odgovornega ravnanja naših sodelavcev, smo uspeli zagotoviti, da naše enote ostajajo odprte. Izjemoma smo skrajšali odpiralni čas posameznim enotam v nakupovalnih centrih zaradi omejitvenih ukrepov s strani države. V primeru poslabšanja razmer pa imamo pripravljen tudi načrt postopnega zapiranja enot. O vseh spremembah redno obveščamo uporabnike prek naše spletne strani, družbenih medijev, klicnega centra in lokalnih medijev.
Nekateri izvajalci lekarniške dejavnosti so izvajanje dežurne službe v času omejitve gibanja v nočnem času skrajšali do 21. ure. Kako je z izvajanjem dežurne službe pri vas?
Skrajševanja časa dežurne službe v trenutnih razmerah preprosto ne razumem. Naša Lekarna pri polikliniki, ki opravlja dolžnosti 24-urne neprekinjene preskrbe z zdravili, ostaja ves čas odprta 24 ur na dan. V Lekarni Ljubljana bomo tudi v prihodnje naredili vse, da zagotovimo neprekinjeno preskrbo z zdravili. Ob tem se zahvaljujem vsem sodelavcem, ki požrtvovalno opravljajo dežurno službo.
Vaše lekarniške enote so tudi v neposredni bližini covid ambulant oz. vstopnih točk za testiranje na covid-19, kar še dodatno poveča nevarnost širjenja okužbe. Ste tu dodatno poskrbeli za varnost?
V sodelovanju z vodjami lekarn nenehno iščemo nove predloge in rešitve za čim varnejše delo in zaščito ljudi. Že pred razglasitvijo epidemije so ob službeni vhod Lekarne Metelkova postavili vstopno točko za testiranje morebitno bolnih. V lekarni so zato med prvim valom epidemije izdajali zdravila in ostale izdelke na dežurnem izdajnem okencu. Vstopno točko so pozneje prestavili na parkirišče. V Lekarni Črnuče ob Zdravstvenem domu Črnuče, kjer je ambulanta za bolnike s covid-19, pa smo zagotovili varnostnika in postavili ograjo, s katero smo uredili ločen vhod in izhod za stranke. Veseli me, da večina strank upošteva ukrepe in navodila, se obnaša odgovorno, razumevajoče in strpno, bi pa še enkrat pozval vse tiste, ki so oboleli za covid-19 ali pa še čakajo na rezultate testiranja, da ne hodijo v lekarne. Po zdravila naj pride druga zdrava oseba. Prosim, bodite odgovorni do sebe in do drugih!
Pred epidemijo so ljudje koristili tudi druge lekarniške storitve, npr. pregled uporabe zdravil, posvet s farmacevtom ob opravljenih meritvah, ki ste jih organizirali v vaših enotah. Zdaj teh storitev v lekarnah zaradi preventivnih razlogov začasno ne izvajate. Kako so vaše stranke to sprejele?
Zanimanje strank za kognitivne lekarniške storitve je res zelo veliko. V letu 2019 smo izvedli skupaj več kot 38.000 svetovanj, od tega 1.700 pregledov uporabe zdravil. Ker se je z nastopom ukrepov, povezanih z novim koronavirusom, pokazala povečana potreba po svetovanju na daljavo, smo spomladi začeli pospešeno razvijati novo storitev – telefarmacevtsko svetovanje, in jo uspešno uvedli konec septembra. Gre za način svetovanja na daljavo, ki pacientom omogoča posvet z magistrom farmacije prek telekonference. V mesecu novembru smo tako začeli izvajati tudi storitev pregleda uporabe zdravil. Pacienti se na storitev naročijo na spletni strani Lekarne Ljubljana s pomočjo pogovornega robota Žive in je za vse uporabnike brezplačna.
In kako je Živa zaživela med uporabniki? Je namreč prva lekarniška aplikacija v Sloveniji, ki omogoča videokonferenčni stik uporabnika z magistrom farmacije na daljavo, in zanimivo bo izvedeti, ali smo Slovenci pripravljeni na takšno iskanje rešitev in odgovorov glede svojega zdravja.
Uporabnikov, ki bi se odločili za posvet na daljavo, zaenkrat še ni veliko, je pa uporabniška izkušnja zelo dobra. Menim pa, da bo telefarmacija zaradi epidemije dobila zagon in bo kmalu postala pomembna podpora v naši dejavnosti. Posebno pozornost pri razvoju te storitve smo namenili varni in preprosti uporabi aplikacije, saj želimo storitev približati tudi starejšim. Ni pa storitev namenjena zgolj njim. Vabim vse naše uporabnike, da jo preizkusijo. Lekarna Ljubljana je tako znova dokazala, da je vodilni izvajalec lekarniške dejavnosti, ki sledi najsodobnejšim trendom na svetu in določa smer razvoja lekarniške dejavnosti doma. Ponosen sem, da nam je z veliko strokovnostjo in zavzetostjo sodelavcev uspelo predstaviti storitev, ki bo številnim ljudem po vsej državi olajšala življenje.
Kaj pa vaše uporabnike v času epidemije najbolj zanima? Po katerih zdravilih in izdelkih v teh časih najbolj povprašujejo?
Spomladi, v prvem valu epidemije, je bilo izrazito povpraševanje po prehranskih dopolnilih za dvig odpornosti in po zdravilih brez recepta za zniževanje telesne temperature ter proti bolečinam. V drugem valu je dodatno veliko povpraševanje po zdravilih in prehranskih dopolnilih z vitaminom D. Pred uporabo določenega zdravila ali prehranskega dopolnila pa naj se uporabnik posvetuje s farmacevtom, ki ima potrebno strokovno znanje, saj ni vsako zdravilo in prehransko dopolnilo primerno za vsakogar.
Se je pa v času soočanja z epidemijo večkrat jasno pokazalo, kako ključnega pomena za javno zdravje je pravočasna nabava zdravil in medicinskih pripomočkov. Pri tem bi rad izpostavil pomembno vlogo našega veletrgovca LL Grosista, s katerim smo zagotovili redno in pravočasno dostavo zdravil in ostalih izdelkov v lekarne v tem času. LL Grosist v bistvu omogoča povečano zalogo zdravil in ostalih izdelkov, ki so Lekarni Ljubljana stalno na voljo. Utečene nabavne poti in vezanost na slovenski trg sta največji zagotovili, da v zaostrenih zdravstvenih razmerah ne bo prihajalo do motenj v oskrbi in da ne bomo odvisni od volje tujih lastnikov podjetij.
Bi lahko rekli, da nas je epidemija pripravila do tega, da bomo za svoje splošno zdravje v prihodnje bolje skrbeli?
Definitivno bomo odslej drugače gledali na marsikatero stvar v življenju. Na to, kako pomembni so odnosi, druženje, dotik, objem. Ljudje se bodo še bolj zavedali, kako pomembna sta splošno psihofizično zdravje in močan imunski sistem, in predvidevam, da bodo odslej še bolje poskrbeli zase, z več gibanja, zdravo prehrano in dovolj počitka. Je pa res, da bodo tudi negativne posledice epidemije. Mnogi bodo potrebovali več spodbude in motivacije in pri tem jim bodo lekarniški strokovni delavci s svojo empatijo in strokovnostjo z veseljem v podporo in pomoč.
Počasi vstopamo v praznični mesec. Kaj menite – ga bomo preživeli v družbi najožjih članov ali bomo lahko praznovali tudi z drugimi, ne da bi tvegali ponovno kritično stanje?
Po naravi sem optimist, a decembrskega nazdravljanja na ulicah, kot smo ga bili vajeni doslej, letos žal ne bo. Bodo pa zato lahko prazniki v pristnejšem družinskem vzdušju. Bo tudi čas, da pogledamo vase in spoznamo, kam želimo, da nas vodi naša pot ... Mogoče je zdaj pravi čas, da nehamo drveti skozi življenje, da se ustavimo in ga užijemo s tistimi, ki so nam resnično pomembni. Spoštovane bralke in bralci, želim vam mirne praznike in vse dobro v prihajajočem letu. Ostanite zdravi.